onsdag den 10. oktober 2012

ADHD


Attention Deficit/Hyperactivity Disorder..


I foråret faldt endnu en brik i mit "livs-puslespil" på plads.
Jeg fik en diagnose og et navn på det jeg igennem hele mit liv ikke har kunne beskrive. 


Jeg har altid været meget snakkende.. Sådan RIGTIG meget! Jeg kan tydeligt huske at jeg blev kaldt en "snakke-maskine" da jeg var yngre. I skolen havde jeg det mærkeligt, for jeg synes tiden var lang og jeg forstod helt ærligt nok ikke hvorfor det var så vigtigt at være der. Da jeg gik i 8.-9. klasse var jeg næsten aldrig i skole. I starten var det nok mest lidt "pjækrøvs-agtigt", men jeg havde mine fritidsjobs som faktisk gik hen og blev mere mine fuldtidsjobs. Arbejde har jeg nemlig altid kunne finde ud af og jeg nød at være på job, for så kunne jeg gøre det jeg var bedst til.. Nemlig at snakke, sælge og bevæge mig. Ikke sidde stille og koncentere mig. Mit frirum har altid været at snakke og tænke en masse.



Jeg har siden oktober sidste år gået til psykolog på børne-og ungdomspsykiatriskafdeling på Kolding sygehus. Jeg har haft en rigtig god og meget professionel psykolog, som har jeg og ikke mindst min kære kone har haft en masse samtaler med. Hun har også sendt mig til en masse test, der iblandt en IQ - test, hvilket faktisk var meget sjovt at tage. Den viste lige hvad jeg havde forventet. Jeg er en logisk tænkende "ung dame" og at jeg har svært ved at læse og skrive (som muligvis kan ses her).



Jeg skammer mig ikke over at være dårlig til at læse og skrive, for jeg kan en masse andet, som mange andre ikke kan. Jeg kan nemlig have 1000 ting i tankerne og jeg kan nå at tænke hvad der skal ske meget hurtigt. Mine reflekser er vildt gode og jeg kan nå at gribe ting som andre ikke ville kunne. Ellers har min "sygdom" også andre gode elementer i sig, og derfor vælger jeg at se det som en fordel og ikke en ulempe. 



Jeg får medicin/ritalin "mod" min ADHD og det hjælper mig med at styre mine tanker og gør at jeg ikke har så meget kaos i hovedet..Jeg er dog stadig en "snakke-maskine" som til tider kan  snakke folk meget trætte, men det er en del af mig og man er som man.(siger Krumme ihvertfald) ;)



Lige nu kan jeg ikke koncentere mig mere, så jeg vil hoppe rundt i vores lejlighed og danse med min kone :) godnat!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar